In onze showroom: Ben’s favorite

Ben Pon heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken: de Porsche 904 Carrera GTS was zijn ‘favorite. Hij kon met deze auto lezen en schrijven en behaalde er zijn grootste successen mee. Een versie van de lievelingsauto van de onlangs overleden Pon is momenteel te bewonderen in onze showroom.

Succesvol

De iconische 904 die in 1964 op de autoshow in Genève debuteerde wordt gezien als één van de best gestileerde raceauto’s aller tijden. Het is de stamvader van een indrukwekkend aantal innovatieve racers waar Porsche hoge ogen mee gooide op het circuit. De 904 was de eerste Porsche met een kunststof body. Porsche leverde een hele range aan boxermotoren in dit model die voor de achteras waren geplaatst. De meeste varianten hadden een viercilinder uit de 356 die door Abarth was getuned – zoals de auto in onze showroom. Maar ook voorzag Porsche de 904 van de zescilinder uit de 901/911 en van de achtcilinder uit de 804, Porsches Formule 1-auto uit 1962. Vijf maanden na de introductie in 1964 won de allround 904 Carrera GTS de Targa Florio in Sicilië. Succesvol was het model ook bij de Rally van Monte Carlo en Le Mans.

Homologatie

De Porsche 904 Carrera GTS was oorspronkelijk bedoeld als racevariant van de ‘gewone’ 904, geschikt voor de toenmalige FIA-GT-klasse. Porsche moest honderd straatversies bouwen die nodig waren voor homologatie. De 904 Carrera GTS met het chassisnummer 055 die Pon in 1964 kocht, gebruikte hij voor privé races in de tweeliterklasse. Later zette hij de oranje racer in voor het Racing Team Holland. Pon wist wat hij deed achter het stuur van de extreem lichte auto. Hij durfde de potentie te gebruiken. “Ik kon er snoeihard mee rijden. Die 904 en ik waren één.”

25.000 DM

Voor z’n oranje 904 Carrera GTS betaalde Ben Pon in ’64 het gigantische bedrag van 25.000 DM. Ter vergelijking: een nieuwe 911 stond toen 24.000 gulden in de boeken. Pon deed de GTS na een jaar racen van de hand voor 7.800 dollar, een bedrag dat hij onmiddellijk investeerde in een nieuwe 906. Tegenwoordig is de ultraschaarse 904 minimaal het tig-voudige van het toenmalige aankoopbedrag waard. De koopman in Ben Pon zou er nu hartelijk om lachen.

De rode 904 Carrera GTS die wij momenteel in de showroom hebben staan is het 34ste exemplaar dat Porsche in 1964 met de hand bouwde. In theorie is de auto niet te koop, maar in de geest van Ben Pon is alles bespreekbaar.