Nieuwe snelheidsregels en uw navigatiesysteem
We zouden het bijna vergeten met alle andere ontwikkelingen, maar sinds vanmorgen, 16 maart om 6:00, gelden de nieuwe snelheidsregels. Dat betekent dat er op alle snelwegen nog met een maximumsnelheid van 100 km/u gereden mag worden. De afgelopen weken is Rijkswaterstaat bezig geweest met deze megaoperatie. In totaal moesten er liefst 4000 borden worden geplaatst, vervangen en/of voorzien van onderbordjes met tijdvenster. Porsche rijden blijf leuk, maar wat betekenen de nieuwe snelheidsregels voor uw navigatiesysteem?
Als u de komende dagen op de Nederlandse snelweg rijdt, moet u nóg beter letten op de snelheidsborden langs de weg en minder vertrouwen op het navigatiesysteem van uw Porsche. De systemen gaan namelijk verschillend om met de aanpassing van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur. Dit kan in sommige gevallen betekenen dat u op uw navigatiesysteem nog 120 of 130 ziet staan, terwijl de snelheid op de weg is verlaagd.
Dit geldt overigens voor Porsches die niet zijn voorzien van de optionele verkeersbordherkenning. Bij dit systeem worden via een camera achter de voorruit maximumsnelheden, inhaalverboden en de opheffingen hiervan en bochtenborden herkend. De verkeerstekens worden aan de hand van de kaartgegevens van het navigatiesysteem geïnterpreteerd en in het instrumentenpaneel getoond.
Als uw Porsche de verkeersbordherkenning niet heeft, heeft u nu te maken met een navigatiesoftware die nu niet geheel up-to-date is. Porsche voert deze updates met enige regelmaat door, want elke dag zijn er duizenden gewijzigde verkeerssituaties, nieuwe wegen, aangepaste straatnamen en een enorme toename van Points of Interest. Elk navigatiesysteem loopt dus standaard iets achter de feiten aan. Voor u zit er nu even weinig anders op dan te wachten op een update van die nieuwe software, maar wij zullen dat tegen die tijd natuurlijk bij u onder de aandacht gaan brengen.
In alle gevallen geldt dat u alert dient te zijn op de veranderde snelheid. De verantwoordelijkheid bij het rijden, waaronder het aanhouden van een aangepaste snelheid, ligt ondanks de verkeersbordenherkenning nog steeds bij de bestuurder; de verkeersbordherkenning is geen vervanging voor de oplettendheid van de bestuurder.
Is Porsche rijden minder leuk geworden nu Nederland de maximum snelheid heeft verlaagd? Wij denken van niet. Sowieso was een binnendoorweggetje of een bochtige dijk voor de meeste Porsche-rijders altijd al uitdagender dan de rechttoe-rechtaan snelwegen in ons land. Maar mocht u toch even onbeperkt hard willen rijden: in Duitsland stemde de Bondsraad in februari nog in tegen een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur.