Über-911 met 700 pk
6.47,3, de rondetijd op de Nürburgring. De Porsche 991 GT2 RS zette in 2018 de snelste tijd ooit neer door een productieauto, secondes sneller dan Italiaanse concurrenten, en zelfs sneller dan onze eigen Porsche 918 Spyder. We gaan niet ontkennen dat zulke cijfers een indrukwekkend verhaal vertellen over de 991 GT2 RS. We hebben een fabrieksnieuw exemplaar in onze showroom staan. Colin de Lange vertelt erover.
Bekijk hier de Porsche 911 GT2 RS.
“Dit is de vierde 911 die de GT2-behandeling heeft gekregen. Porsche begon de GT2 familie met de luchtgekoelde 993 met 430 pk. Destijds was het een versie die van de Turbo was afgeleid en die Porsche voor homologatiedoeleinden had ontwikkeld. Ook de watergekoelde 996 kwam er als GT2 met 462 pk en dit model werd opgevolgd door de 997 GT2 RS met 620 pk. Zowel de 996 – uit 2001 – als de 997 – vanaf 2007 – hadden de 3.6-litermotor. Voor de 991 zag Porsche opnieuw kans om een forse stap voorwaarts te zetten. De 3,8 liter grote boxermotor met dubbele turbo’s leverde 700 pk en 750 Nm aan koppel, da’s zelfs vijftig pk méér dan de nieuwe 911 Turbo S! De über-911 bereikte na 3,7 seconden de 100 km/h en na 11,2 de 200 km/h. 33 seconden na de start stond de teller al op 300 km/h. Het is een monster, een circuitwagen met een kenteken die zelfs de meest ervaren coureur zal verrassen.
Een actief meesturende achteras, adaptieve schokdempers, een elektronisch aangestuurde
sperdifferentieel tussen de aangedreven achterwielen en het slimme ESP waren van ongekend hoog niveau. Alles werkte samen om, ondanks de combinatie van achterwielaandrijving en een surplus aan vermogen, je toch vertrouwen te geven. En het werkte. De auto’s waren in mum van tijd uitverkocht, veelal aan mensen die ‘m gebruikten waarvoor hij oorspronkelijk was bedoeld: rijden op het circuit.
De Porsche 991 GT2 RS uit 2018 die we als Porsche Approved occasion in Leusden hebben staan mag je gerust een witte raaf noemen. Deze RS heeft een Clubsport-pakket – rolkooi, voorbereiding voor noodstroomvoorziening accu; rode 6-puntsgordel voor de bestuurder en een brandblusser. Z’n kleur GT-zilver metallic combineert prachtig met het zwart-rode volleder/alcantara interieur, vind ik. Dit exemplaar is nog unieker dan elke andere GT2 RS al is. Hij heeft namelijk maar 600 kilometer op de teller staan en heeft geen circuitverleden. De GT2 RS staat klaar voor een liefhebber die dit kanon op waarde weet te schatten en die zijn kracht weet te beteugelen. Ik benijd hem nu al.”