Nieuwe Manager Marketing van Pon Porsche Dealergroep

De Pon Porsche Dealergroep pampert z’n klanten. En zo hoort het ook, vindt de nieuwe Manager Marketing Scott Ammerlaan. De dealers moeten meer dan ooit een plek worden waar je graag naar toe wilt; Amsterdam, Groningen, Leusden en Rotterdam fungeren als een soort clubhuis, maar dan voor (toekomstige) Porsche rijders. Wat Scott betreft focussen de dealers zich voor wat betreft de klanten op drie zaken: “Aandacht, aandacht en aandacht.”

Droom
“Mijn liefde voor Porsche vind je niet zozeer terug in mijn kennis van de afzonderlijke modellen – die komt hier natuurlijk vanzelf – maar ik begrijp als geen ander waarom mensen kiezen voor een auto van dit prachtige merk. Sinds begin dit jaar ben ik verantwoordelijk voor de marketing van de Pon vestigingen. Om bij deze prachtige organisatie te mogen werken is een droom die uitkomt. Of eigenlijk zijn het er twee: werken bij Pon en bouwen aan een van de allermooiste sportwagenmerken ter wereld. Met de gedreven mensen die hier werken wil ik de beleving van de klant nóg lokaler en persoonlijker maken.

Vooronderzoek
Door corona zijn mijn eerste weken bij de dealergroep wat anders verlopen dan je zou verwachten. Evenementen waren er niet en ook het bezoek van klanten aan de showroom was tot een minimum beperkt. Het voordeel hiervan was wel dat ik voor de mensen die ik wél heb kunnen ontmoeten uitgebreid de tijd had. Juist het persoonlijke contact met klanten is voor de Porsche centra waar ik voor werk van groot belang. Het bezoek aan de showroom vindt meestal pas plaats als een keuze al is gemaakt. Bezoek je een van onze showrooms, dan kun je er dus vanuit gaan dat jij al veel vooronderzoek hebt gedaan en eigenlijk al weet welke Porsche je wil kopen. Wij kunnen hierop inspelen door de onze contacten nog persoonlijker te maken. We moeten er als team voor zorgen dat jij je als klant welkom en speciaal voelt. Dat begint hier al met vriendelijke medewerkers die weten dat jij zwarte koffie drinkt met één zoetje erin en dat je in je vrije tijd graag een balletje slaat op de tennisbaan.

Verschuiving
Verschuiving naar online is er al jaren bij talloze bedrijven. Wij liepen hierin wat achter. Logisch zou je zeggen, want onze klanten kunnen we toch opbellen? Dat kan, maar juist het digitaliseren zorgt ervoor dat we nóg beter en persoonlijk kunnen communiceren. We kunnen data verzamelen en die kunnen we gebruiken om doelgerichter en relevanter te communiceren, waardoor uiteindelijk een betere klantbeleving ontstaat. Stel dat jij bijvoorbeeld golf speelt, dan kunnen we jou uitnodigen als we een golf-event organiseren. Hoe positiever je klantbeleving is, hoe groter de kans is dat je klant wordt én blijft. Zeker als het goed gaat is het zaak om niet stil te zitten, maar juist nu veranderingen door te voeren.

Ambassadeurs
Een auto verkopen of een dienst verlenen is één, maar wij willen graag dat de klant steeds weer bij ons terugkomt. Dus is een perfect afleverproces en nazorg bij de verkoop van een Porsche heel belangrijk, we moeten de afspraken die we hebben gemaakt altijd nakomen en op alle fronten nog een stap harder lopen. Wat mij betreft moeten we in jouw huid kruipen en precies weten wat jij van ons verwacht. We houden bij waarin je geïnteresseerd bent, niet om je daarmee lastig te vallen, maar wel om je op die manier nog beter te kunnen bedienen. Als we bijvoorbeeld weten dat jij geïnteresseerd bent in de hardcore sportwagens van Porsche, zullen we je minder snel benaderen voor een nieuwe Taycan. Daarnaast is het mogelijk om je van gepersonaliseerde aanbiedingen en herinneringen te voorzien. Denk hierbij aan bandenwissels, je APK, kleine of grote beurten of extra accessoires. Met deze manier van werken begeleiden we onze klanten tijdens de gehele klantreis en maken we van hen onze ambassadeurs.

Ondanks dat ik nog maar kort geleden ben toegetreden tot het team van de dealers in Amsterdam, Groningen, Leusden en Rotterdam, is mij nu al een ding duidelijk geworden: Porsche rijders zijn stuk voor stuk liefhebbers, driven by dreams. Zij kunnen een persoonlijke benadering waarderen. Daar wil ik graag op inspelen; ik wil jou als Porsche rijder graag verrassen. De dealers moeten wat mij betreft een clubhuis worden met een ultieme beleving waar jij je nog beter thuis voelt. Met een hapje, een drankje, spraakmakende events een goed gesprek over auto’s of maatschappelijke onderwerpen; you name it. Als die nog persoonlijker benadering lukt en jij blij bent met ons, dan is mijn missie geslaagd.”