Dominique maakt meisjesdroom waar

Leusden, 21 april 2022 – Waar Porsche de marketingcampagne Girlhood dreams is gestart met als doel vrouwen aan te moedigen ‘het beste uit zichzelf’ te halen, is Dominique Bohnen (29) daar in 2020 al mee gestart. Zij trad toen toe tot het salesteam van Porsche Centrum Leusden en was daarmee voor Porsche een van de eerste salesvrouwen ter wereld. “Je hebt niet alleen ‘jongensdromen’, maar ook ‘meisjesdromen’. Ik heb mijn meisjesdroom bij Porsche waargemaakt.”

Daar zat Dominique Bohnen begin 2020 ineens in de showroom van Porsche Centrum Leusden. Het feit dat zij bij het team in Leusden was aangetreden als sales executive – een van de allereerste vrouwen met die functie bij Porsche wereldwijd – bleef een tikkie onderbelicht omdat de showroom vanwege de coronapandemie potdicht zat. Inmiddels is de showroom weer open. Dominique is ‘one of the guys’ en is ingeburgerd in de wereld die ‘Porsche’ heet. Die wereld is heel anders dan ze gewend was, vertelt ze.

Autogek

“Ik ben een autogek – altijd al geweest. Toch was ik in eerste instantie niet van plan om beroepshalve wat met auto’s te gaan doen. Ik wilde eigenlijk stewardess worden, maar daar is het nooit van gekomen. Ik wilde een HBO opleiding gaan doen, maar kreeg tussendoor steeds leuke banen zodat het van die studie nooit meer gekomen is. Ik kwam in 2014 in de autowereld terecht, in eerste instantie als commercieel medewerker bij de MINI brandstore in Amsterdam. In 2017 stapte ik over naar een BMW-MINI-vestiging in Hilversum, als Product Genius. Ik hield me daar onder meer bezig met de afleveringen; ik denk dat ik in drie jaar tijd ruim 1.500 MINI’s en BMW’s heb overhandigd aan klanten – 1.500 feestjes dus. Het was een top job in een top team, maar ik wilde me graag verder ontwikkelen.”

Warm bad

Pon leek Dominique een gaaf bedrijf. Ze werd gevraagd om te solliciteren bij Move, de Amsterdamse Pon-verzamelplaats voor alles wat met mobiliteit te maken heeft, maar dat ging ‘m niet worden. “Mij werd daarna wel gevraagd of een salesfunctie bij Porsche Centrum Leusden me wat leek. Ik had nooit durven dromen om auto’s van zo’n mooi merk te mogen verkopen. Een heb een dagje in Leusden meegelopen om de sfeer te proeven; het team voelde als een warm bad dus ik heb volmondig ‘ja’ gezegd. Ik was eerlijk gezegd verbaasd dat ik deze kans kreeg; ik was toen bepaald geen ervaren verkoper van auto’s uit het absolute topsegment. Maar ik was met name opgevallen vanwege mijn klantvriendelijkheid en mijn kracht om out of the box te denken. Ik ben geen typische autoverkoper.”

Vrouw

Dat Dominique een vrouw is, was naast haar kwaliteiten juist een extra reden om haar de functie van sales executive aan te bieden. Haar aantreden maakt het team van Porsche Centrum Leusden divers en brengt nieuwe inzichten met zich mee. Dominique ziet het als een uitdaging om haar mannetje te staan in een mannenbolwerk. Ze heeft de wind in haar rug want steeds meer vrouwen dromen ervan om in een Porsche te rijden.

Dynamiek

“Een vrouw in de showroom is nog steeds niet gewoon. Ik had hier de eerste maanden het gevoel dat ik een stapje harder moest zetten om door iedereen voor vol te worden aangezien. Dat is nu wel gelukt; ik doe het op mijn manier. Ik leer nog elke dag – met dank aan mijn mannelijke collega’s; inmiddels heb ik mijn plek hier veroverd. Ik denk dat er een andere dynamiek is tussen mij en mijn klanten, vergeleken met die van mijn mannelijke collega’s. Vrouwen hebben toch een andere aanpak. De totale beleving moet kloppen bij een merk als Porsche. Met een vrouwelijke blik kijk je daar toch net iets anders tegenaan.”

Feestje

Klantcontact vindt Dominique Bohnen een van de leukste aspecten van haar werk. “Omdat service en relaties bij Porsche Centrum Leusden met stip op 1 staan, probeer ik het mijn klanten naar de zin te maken en ze echt in het middelpunt te zetten. Vluchtige contacten, daar zitten onze klanten niet op te wachten. Ik heb oprecht interesse in de klant, wil weten wat ze drijft en waarom ze een passie voor Porsche hebben. Een Porsche kopen moet hier een feestje zijn; daar zet ik me tweehonderd procent voor in. Je volgende auto moet je weer hier bij me willen kopen.”

Uitzicht

Als ze ’s ochtends haar vriend Charlie – haar kat – gedag heeft gezegd en met haar Polo GTi naar Leusden rijdt, heeft ze al weer zin in de dag die gaat komen. Vanachter haar bureau, strategisch bij de trap bij de ingang van de showroom zodat ze kan zien wie er allemaal binnenkomt, kijkt Dominique uit over de sportwagens made in Stuttgart-Zuffenhausen en Leipzig. “Dat uitzicht heeft me nog geen dag verveeld. Of ik een lievelingsauto heb? Jazeker! Een 911 Turbo vind ik vreselijk mooi, maar die is me wat te heftig. Een 992 Carrera 4S Cabrio in Nachtblauw past me beter. En als ik hier dan toch aan het shoppen ga, doe er dan ook nog maar een elektrische Taycan bij; die rijdt zo fijn. I love that car. In Frozen Berry Metallic dan graag. Een vrouwenkleur? Misschien, maar veel mannen vinden ‘m ook mooi.”