Heeft u ook de Garage Mentality?
De ultieme sportwagen creëren: dat ging niet vanzelf. Voor het ontstaan van de eerste Porsche was een ondernemende mentaliteit nodig. Een droom realiseren vraagt om veerkracht. Door niet op te geven werd in de garage vanuit een ruwe schets een iconisch sportwagenmerk geboren. Bij Porsche noemen we deze mentaliteit daarom de Garage Mentality. Die staat voor ondernemerschap, ambitie en innovatie. Niet alleen Porsche heeft deze veerkracht en ambitie. Meerdere ondernemers die deze eigenschappen delen, kwamen op vrijdag 2 juni bij elkaar om hun verhaal te vertellen aan ondernemers in de zaal. Het was een inspirerende avond vol wijsheden, adviezen en interessante verhalen.
Lessen van een tech-ondernemer
Onze eerste spreker was een tech-ondernemer en duurzaamheidsleider: Van Leen Zevenbergen. Deze man nam ons mee in zijn lessen, dromen en ambities. Hij vertelde hoe hij zo groen als gras binnenkwam bij zijn eerste bedrijf Philips. Na een paar jaar zei hij tegen zijn baas: ‘Ik wil directeur worden.’ Waarop zijn baas hem vroeg van welk bedrijf hij dan directeur zou willen worden. ‘Nou van Phillips natuurlijk.’ Zijn baas had lachend gezegd dat als hij directeur wilde worden hij maar zijn eigen bedrijf moest starten. Nou en dat had hij met enorm veel succes gedaan. Jarenlang is hij elke dag met een lach op zijn gezicht naar zijn werk gegaan. Iets wat blijkbaar veel Nederlanders niet doen volgens Van Leen Zevenbergen. De belangrijkste les van Van Leen Zevenbergen: ‘Als jouw droombaan niet bestaat, moet je hem zelf creëren.’
Een muzikaal hoogstandje
De tweede inspirerende ondernemer was artiest: BNNYHUNNA. Benjamin is geboren in Amsterdam-Zuidoost en heeft een Ghanese achtergrond. Hij vertelde dat hij er jong achter kwam dat zijn leven niet altijd makkelijk voor hem zou worden. ‘Muziek geeft me rust en inspireert me. ‘Alles wat ik niet onder woorden kan brengen, uit ik in mijn muziek.’ Toen hij begon met vertellen, gleed er over de hele zaal een golf van rust. Met zijn zachte, maar krachtige stem en de gitaar die op de achtergrond speelde, nam hij de hele zaal mee in zijn verhaal.
De avond werd gehost door Merel Westrik. Die met haar journalistieke blik interessante verhalen wist los te trekken uit onze ondernemers. Ze vroeg waar Benjamin het liefst zijn muziek maakt. Dat was in zijn kamer. ‘En hoe ziet jouw kamer er dan uit?’ Lachend zei Benjamin: ‘Klein. Het is een zolderkamertje met een bed en mijn instrumenten. Met rust om mij heen en niet te veel prikkels kan ik het best muziek maken.’ Zo zie je maar weer dat je geen enorm bedrijf nodig hebt om succesvol te worden. Een klein zolderkamertje is voor sommigen al genoeg.
Liefde gaat door de maag
Nou en met die uitspraak in gedachte kunnen wij wel spreken van ontzettend veel liefde deze avond. De derde ondernemers die kwamen vertellen, waren twee van de vier oprichters van het Nederlandse sojasausbedrijf: Tomasu. Bert Mulder en Thomas Uljee kwamen ons vertellen over de oprichting van hun bedrijf. ‘Wij hebben sojasaus niet uitgevonden. We proberen het alleen op onze manier te doen.’ Ze vertellen hoe zij vanuit nieuwsgierigheid zijn begonnen met het maken van sojasaus. Ook zij zijn begonnen vanuit hun eigen huis met het telen van eigen bonen. Het enige Nederlandse soja bedrijf dat hun eigen bonen hier in Nederland teelt. Gemiddeld duurt een klein flesje sojasaus zo’n anderhalf jaar om te maken. En wij hadden het gelukt om het deze avond te proeven. In elk gerechtje dat langskwam, was hun sojasaus verwerkt. En ik kan u verzekeren, het was overheerlijk! Mijn maag is deze avond zeker met liefde overgoten.
Niet alleen mijn smaakpapillen zijn deze avond een stuk rijker geworden, ook mijn geest. Door al deze inspirerende verhalen heb ik een ontzettend positieve kijk gekregen op het ondernemerschap. Als je iets echt wilt, kan je gewoon beginnen in je garage. Vervolgens, door heel hard te werken, kan je alles bereiken wat je wilt.