Het gevoel van de klant moet goed zijn

Tom Hoen (30) is sinds februari verkoopadviseur bij Porsche Centrum Leusden. Auto’s zijn de passie van Tom. “Dus ik zit in Leusden helemaal op mijn plaats.”

“Ik kom uit een autogezin. Mijn vader heeft bij het bedrijf gewerkt van mijn opa die een Fiat bedrijf in Soest had. Mijn moeder liep daar als dochter van de eigenaar rond; in opa’s bedrijf hebben mijn ouders elkaar dus leren kennen. Toen ik moest beslissen welke richting ik op zou gaan, ben ik een dagje mee gaan lopen op de IVA in Driebergen. Dat was het wel; auto’s zijn echt mijn ding. Nou goed, de IVA heb ik niet afgemaakt maar met mijn passie voor auto’s is het helemaal goed gekomen.

Mooie opstap

Ik ben op de bonnefooi bij een autobedrijf in Soest binnengestapt met mijn cv met de vraag of ik wat voor ze kon betekenen. Ik kon gelijk beginnen; ik heb er 1,5 jaar gewerkt. Daarna stapte ik over naar Mercedes-Benz in Amsterdam; dat was een mooie opstap naar het premium segment. Bij die dealer heb ik bijna vijf jaar met plezier gewerkt, tot ik hoorde dat ze bij Porsche Centrum Leusden een salesman zochten. Als ik dan weg zou gaan bij Mercedes, dan móest dat absoluut voor Porsche zijn.

Basiskennis

Ik heb niet van tevoren een route uitgezet voor welke merken in wilde werken; het loopt zoals het loopt. Ik vind niet veel merken mooi; het moet vooral goed voelen. Porsche voelt goed, al vanaf het eerste moment dat ik hier op gesprek ging. Ik ben in Amsterdam een mega drukke werkomgeving gewend geweest, hier is het anders druk. Bij Mercedes was het een zoete lieve inval; bij Porsche Centrum Leusden kunnen we veel meer tijd voor de klanten nemen, en komen ze vaak op afspraak. Inmiddels heb ik mijn kennis van Porsche kunnen vergroten; de basiskennis van Porsche had ik al. Maar als ik iets niet weet, dan vraag ik het na bij de collega’s.

Relaxter

In de tijd dat ik hier nu werk heb ik ontdekt dat mijn Porsche-klanten relaxt zijn en meegaander dan de klanten bij de merken waar ik daarvoor heb gewerkt.
Maar de klant verwacht hier wel dat wat je doet, dat ook goed is. De eerste auto die ik verkocht was een 911 Carrera 4S, gelijk de eerste dag. Hierbij heb ik natuurlijk wat hulp gehad; de systemen kende ik nog niet. De 911 GTS is trouwens de Porsche waarvoor ik zou kiezen als ik het voor het zeggen had.

In de watten leggen

Veel klanten weten vaak al wat zij willen voordat ze met me aan tafel zitten. Dat kan een gesprek een stuk makkelijker maken. Wat maakt een verkoper nou een goede verkoper? Je moet de klant in de watten leggen en aandacht geven; dat zegt natuurlijk iedereen maar het is écht zo. Gezellig kletsen en ondertussen goed luisteren naar wat hij of zij wil, dat is belangrijk. Het gevoel van een klant moet goed zijn. Over de offerte hebben we het later wel.”