Het laatste ritje: Porsche 919 Hybrid
Na zijn wereldtournee dit jaar gaan we nu toch echt definitief afscheid nemen van de Porsche 919 Hybrid in de autosport. Met 20 pole positions, 17 raceoverwinningen, 6 wereldtitels en een Le Mans hat-trick is het tijd voor een welverdiend pensioen.
Drie keer winnende auto van Le Mans op de openbare weg in Duitsland
Gisteren was de dag. De 919 hybrid gaat het museum in. Mark Webber en Marc Lieb reden twee prototypes van Le Mans van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Porsche in Weissach naar het museum in Zuffenhausen. De twee coureurs reden 25 kilometer, van Porschestraße nummer 911 naar Porscheplatz nummer 1 in de auto’s die samen 2000 pk leverden, over de openbare weg.
Het verhaal van de Porsche 919 Hybrid
Toen Porsche in 2011 besloot terug te keren naar het hoogste niveau van het WEC, kregen ze een nieuwe kans voor een Le Mans-overwinning. De laatste dateerde namelijk uit 1998. Doordat de reglementen in 2014 werden aangepast naar verplichte hybride-aandrijflijnen kwam er veel vrijheid voor nieuwe ontwikkelingen. Porsche was met de 919 Hybrid klaar voor de toekomst in technologie. De 919 Hybrid beschikt over een compacte 2,0-liter V4 benzinemotor voor de achteras, een elektromotor voor de vooras, twee energieterugwinsystemen en een vloeistofgekoelde lithium-ion accu.
Het andere museumstuk, de 919 Evo is de ultieme versie van de 919 Hybrid. Hij is uniek omdat hij niet verplicht is te voldoen aan de voorschriften van het WEC. Een software-wijziging zorgt voor een vermogen van 1160 pk, daarnaast is hij ook nog eens lichter dan zijn originele voorganger. Ook verschillende wijzigingen buiten de motor zoals een een brake-by-wire-systeem voor alle wielen en speciale Michelin-banden maken het voor de 919 Evo mogelijk om uitermate hoge prestaties te leveren
Een nieuw tijdperk
Nu de twee 919’s naar het museum gaan, komt er een einde aan een bijzonder tijdperk. Porsche behaalde met de 919 Hybrid en 191 Evo verschillende prijzen en verlegde grenzen op het gebied van hybride technologie. Maar het is daarnaast ook tijd voor een nieuw hoofdstuk. Met de intrede van Porsche in de Formule E in 2019, wil Porsche zich focussen op e-mobility voor zowel productieauto’s als racewagens.
De video hieronder laat zien wat de 919 Hybrid in zijn carrière heeft gepresteerd.