Ik hoef geen rimram op mijn Spyder

Bert Vis (64) is een enorme auto- en motorliefhebber in het algemeen en een Porsche-gek in het bijzonder. Hij kocht bij Porsche Centrum Leusden een nieuwe 718 Spyder. De auto van Bert is niet alleen uniek vanwege zijn sporthart in het midden, maar ookvanwege zijn opties. Of liever gezegd: het gebrek daaraan. Bert Vis wilde zijn Spyder zo kaal mogelijk. “Dichter bij de oorsprong kom je niet dan met deze auto.”

“Ik ben opgegroeid in Rhenen. Mijn vader kocht als motorman toch een auto, een Opel
Kadett station. We gingen bij Driebergen altijd de snelweg op, dus je voelt ‘m al: daar zat de
AVD. Als jochie van een jaar of negen genoot ik van de Porsches waarmee die mannen
reden. Ik kon niet stoppen met ernaar te kijken. Daar komt mijn lijntje met Porsche vandaan.
Samen met een vriendje ging ik in 1976 achterop zijn brommer bij Pon in Amersfoort naar de
nieuwe 924 kijken. Opnieuw kwam ik in contact met Porsche. Ik behaalde mijn rijbewijs pas
toen ik dik in de twintig was. Ik was tot dat moment vooral een motorman. Ik heb altijd wel
een autohart gehad, Mijn liefde voor auto’s beperkt zich niet tot een merk alleen, maar het
merk Porsche zat wel altijd voor in mijn hoofd. Maar die was me steeds te duur. ‘Koop er
toch eens een’, zeiden ze vaak in mijn omgeving. Maar hij moet wel eerst verdiend worden,
hè. Ik ben middenstander, een soort kruideniertje met een eigen Jumbo-vestiging. Dan moet
je op de kleintjes letten.

Teaser

Ik gaf ooit een managementtraining en heb voor mijn gasten een 911 Cabrio gehuurd als
leuke teaser. Met die auto probeerde ik ze te motiveren om ergens volledig voor te gaan. Ik
had toen trouwens nog nooit in een 911 gereden, dus dat was mijn eerste kennismaking. Een
kennis reed in een schitterende Cayenne Turbo S uit 2006. Ik zei hem dat ‘ie mij moest
bellen als hij de auto ooit weg zou doen. Dat deed hij; het was een beul van een auto. Maar
een Cayenne is geen 911; dat beeld van die Rijkspolitie Porsches was nooit uit mijn hoofd
verdwenen. Ik kwam uiteindelijk bij een handelaar een Porsche 997 tegen die ik bij Porsche
Centrum Leusden liet keuren. Terwijl ik bij een lekker kopje koffie zat te wachten op die
aankoopkeuring, kwam ik in gesprek met verkoopadviseur Paul Lamers. Toen bleek dat hij
mijn Cayenne ooit nieuw had verkocht! Het voelde goed in Leusden en ik ging met een
mooie kersenrode 911 en een big smile naar huis. Het was een G-model uit 1987 met 36.000
kilometer op de teller; de 911 van mijn dromen. Daarna kwam er nog een 781 Cayman, die
ruilde ik in op een elektrische Taycan, toen een eerste serie 986 Boxster en een 924S.
Porsche rijden is bij ons thuis een serieuze zaak geworden.

Kleur

Ik wilde voor mijn pensioen nog een keer een nieuwe Porsche kopen. Ik zei tegen Paul: ‘ik
wil een Spyder’. Dat kon, grijnsde Paul. Toen ben ik samen met hem de auto gaan
samenstellen. De configurator van Porsche was tijdelijk overbelast. Het duizelt je als je ziet
wat er allemaal leverbaar was op de Spyder. Met name de kleur was een dingetje. Ik heb de
productieplek wel laten reserveren, maar was er wat de kleur betreft niet uit. Ik heb er wel
een maand over zitten dubben. Ik heb gekeken bij dealers, op het internet… maar ik ging er
alleen maar meer door twijfelen.

Thema

Toen kreeg ik van iemand de tip om een thema te kiezen, omdat dat je helpt bij het maken
van keuzes. Ik ben nostalgisch ingesteld. Omdat mijn nieuwe Spyder een middenmotor
heeft, heb ik daarom de 718 RS60 Spyder uit 1960 als thema gekozen. Die had ook een
middenmotor. De oorspronkelijke Spyder was altijd zilvergrijs met rode bekleding en was
totaal niet voorzien van opties. Dus exact zo heb ik mijn Spyder samen laten stellen; een
kale auto in zilver met rood interieur zonder rimram. Opties hadden ze in 1960 ook niet. Dus
voor mij geen park distance control, geen navigatie, geen airco of radio, geen sproeiers op
de koplampen…. Ik wilde mijn Spyder zo licht en puur mogelijk hebben. Extra’s vermeerderen
het gewicht en dat past niet bij het thema dat ik heb gekozen. Omdat je zo’n auto open
moet rijden, moest er wel stoelverwarming op om mijn vrouw Marjo te vriend te
houden. Ik heb Paul Lamers nog gevraagd of stoelverwarming alleen voor haar op de rechter
stoel kon, maar die optie kent Porsche niet. Anders had ik dat zeker gedaan.

Mafkees

De Spyder was vorig jaar al in Leusden binnen gekomen, maar hij is pas in januari op
kenteken gezet. Ik heb ‘m pas recentelijk opgehaald; die auto mocht absoluut niet door de
pekel. Ik keek lang uit naar het moment dat ik ‘m samen met Marjo kon ophalen en lekker
met de kap open naar huis kon rijden via lekkere binnendoorweggetjes. Het was een feestje.
Deze pure auto doe ik nooit meer weg. Hij is precies zoals ik wil dat ‘ie is. Ik denk dat er
meer mensen zijn die een kale auto willen. Natuurlijk zijn er ook mensen die er heel anders
over denken; die zien een Porsche het liefst met alle leverbare extra’s. Iemand zag de auto
hier in de showroom staan en vroeg: welke mafkees heeft die kale Spyder besteld? Ik zei:
hier zit ‘ie.”