Lava Oranje boven: rijden als een koning

Leusden, 25 april 2022 – Een Porsche 911 ziet er in elke kleur goed uit, of het nu maagdelijk wit is, gedistingeerd zwart of Vipergrün. Een van de meest kleurrijke Porsches uit het Approved Occassion-gamma van Porsche Centrum Leusden is momenteel een unieke 991 Carrera GTS uit 2019 in de kleur Lava Oranje. Laat Koningsdag maar komen. Sales Manager Kevin Melissen vertelt.

“Laat ik maar eerlijk zijn: in de praktijk kiezen veel van onze Porsche-klanten voor behoudende kleuren. Maar de liefhebbers weten wel beter. Met een opvallende kleur maak je als zelfverzekerde eigenaar een statement – en verzeker je je van vele gepassioneerde gesprekken. Een Porsche is sowieso al nooit doorsnee, laat staan in een opvallende kleur zoals onze 991 Carrera GTS,” aldus Kevin Melissen.

Ongekroonde koning

Met opvallende kleuren toonden de ontwerpers van Porsche al vanaf de jaren vijftig en de vroege jaren zestig met de 356 en de 911 hun lef. In de psychedelische jaren zestig en zeventig werd de caleidoscoop van Porsche-kleuren alleen maar groter en voegde Porsche nog meer felle tinten toe. Porsche heeft tientallen jaren lang een of meerdere tinten oranje in het programma gehad. Oranje verdween in 1978 min of meer uit het kleurenpallet om zo’n twintig jaar later zijn rentree te maken. Met tinten als Gulf Oranje en Pastel Oranje. Maar sinds Lava Orange in maart 2015 als introductiekleur verscheen op de 991 GT3 RS, is dit de ongekroonde koning onder de oranje-tinten.

De ultieme 911

De eerste eigenaar die de Approved 991 Carrera GTS van Porsche Centrum Leusden in 2019 bestelde, moet ongetwijfeld gek zijn geweest van Lava Oranje – kleurcode M2A voor de kenners. “In die kleurstelling vind je haast geen tweede. Wat deze 991 van de tweede serie nog meer bijzonder maakt, is dat het een GTS is,” vertelt Kevin. “Deze versie wordt door vele gezien als de ultieme 911. Hij heeft de cleane oervormen – dus zonder spoilers of extra luchtinlaten – maar is wel duidelijk dikker dan een Carrera S. De 991 Carrera GTS biedt ‘the best of both worlds’. Hij heeft de rijdynamiek van de GT3, maar biedt ook de meer beschaafde eigenschappen van een Carrera S. Dit is het model waarvoor je moet gaan als je een allround 911 zoekt.”

Kanon op wielen

De GTS uit de tweede serie 991 heeft een 3.0-liter boxermotor met dubbele turbo die is gekoppeld aan een zeventraps PDK. “Deze motor levert 450 pk – 30 pk meer dan een gewone S – dus het is een kanon op wielen. De extra’s? Ga er maar even lekker voor zitten. Een GTS – en dus ook deze GTS – is standaard voorzien van alle lekkere opties om de Porsche 911 af te maken als rijdersauto. Zoals het Sport Chrono pakket, een sportuitlaat, dynamische motorsteunen, Porsche Torque Vectoring en Porsche Active Suspension Management PASM. Hij is daarnaast voorzien van vele opties die ‘m nog aantrekkelijker maken: bijvoorbeeld een SportDesign Pakket, een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak, zwarte 20 inch velgen met centrale wielmoeren, een BOSE Surround Sound-System, adaptieve sportstoelen Plus en alcantara afwerkingsdetails in het interieur.”

Porsche Approved Garantie

Kevin Melissen kan nog wel even doorgaan; de optielijst is nog veel langer. “Uiteraard is hij voorzien van de Porsche Approved Garantie. Die dekt alle onderdelen van een Porsche en biedt hetzelfde serviceniveau als de fabrieksgarantie. Kortom: deze kleurrijke 991 Carrera GTS is koninklijk op alle fronten. Lava Oranje boven, wat mij betreft. Maar ik kan me voorstellen dat deze lakkleur voor sommigen wat too much is. Voor hen hebben we natuurlijk ook prachtige 911 Approved Occasions in huis in meer gedekte tinten.”