Mensen-mens van de haal- en brengservice

Geen tijd om uw Porsche te brengen voor onderhoud? Druk aan het werk? Geen probleem. Porsche Centrum Leusden heeft in die gevallen een haal- en brengservice. Renger ‘Rennie’  Wallet is 12,5 jaar bij ons in dienst als chauffeur. Hij haalt de Porsche op de opgegeven plek, en brengt ‘m na het onderhoud of reparatie ook weer terug. Jubilaris Rennie Wallet geniet iedere keer weer van de rit.

Wilde haren.
“Eind september 2007, precies 12,5 jaar geleden, trad ik in dienst als de nieuwe chauffeur van Porsche Centrum Leusden. Ik was met mijn 52 jaren in een soort vroegpensioen beland na een carrière bij Defensie, maar had nog helemaal geen zin om thuis te gaan zitten. Integendeel. Dus deed ik bijvoorbeeld vrijwilligerswerk in een verpleeghuis. In een Leusdense huis-aan-huiskrant las ik een advertentie waarin Porsche Centrum Leusden om een chauffeur vroeg. Ik ben gelijk binnengestapt en stapte een baan rijker weer naar buiten. Ze wilden daar graag een verantwoordelijk iemand met een rijbewijs die zijn wilde haren al een beetje kwijt was. Dus ik was hun man.

Contactslot.
Bij de allereerste rit had ik de kriebels. Ik had nooit eerder in een Porsche gereden, dus zelf vond ik dat een uitdaging. De toenmalige manager deed er luchtig over. ‘Links zit het koppelingspedaal, in het midden de rem en rechts trap je op het gas. Iedereen kan in een Porsche rijden’, zei hij. Hij had gelijk, maar toe ik in die 911 stapte die ik naar een klant in Soest moest rijden, had ik wel even een probleem. Want het contactslot kon ik niet onmiddellijk vinden. Weet ik veel dat ‘ie bij een Porsche links zit? De eerste rit ging goed, net als alle andere ritten die ik de afgelopen 12,5 jaar gereden heb. Als mensen niet willen dat er met hun Porsche wordt gereden en ze zelf geen tijd hebben om ‘m te brengen, is er natuurlijk ook nog een haal- en brengservice waarin de auto in een trailer wordt vervoerd.

Buik-gevoel.
Ik heb eerlijk gezegd minder met auto’s dan met mensen; ik ben een mensen-mens. Mensen tref je in deze baan natuurlijk volop. Meestal nemen de klanten de tijd om met je te praten bij een kop koffie. Ze willen weten wie je bent; ze geven per slot van rekening hun kindje aan je mee dat ze koesteren. Er komen soms gesprekken uit die verder gaan dan de Porsche alléén. Ik had zelf niet zoveel met Porsche, maar mijn omgeving des te meer. Ik moet op een verjaardag altijd vertellen in welke Porsche ik nu weer gereden heb; velen hangen dan aan mijn lippen. Na verloop van tijd ga je trouwens ook van Porsches houden. Het merk doet dat met je; zo’n sportwagen zorgt bij mij voor een soort ‘buik-gevoel’. Mocht ik een tonnetje winnen in de Staatsloterij, dan hoef ik niet persé een nieuwe Macan of Panamera – mijn lievelings-Porsches als het om nieuwe modellen gaat. Doe mij maar een gebruikte Boxster uit de Approved collectie. Met zo’n open kapje heeft die Boxster alles wat ik zoek.

Monaco.
Ik heb in de 12,5 jaar bijna alleen maar leuke momenten meegemaakt. Maar er zijn natuurlijk extra leuke herinneringen. Zoals die klant die wilde dat ik samen met een collega zijn nieuwe Porsche 911 naar zijn huis in Monaco bracht. Over de weg! Zelf was hij in een privé-jet naar Monaco gevlogen, hetzelfde vliegtuig waarin wij weer keurig werden teruggebracht. We hebben van elke kilometer in de 911 genoten. ‘Waarom heeft u de auto niet zelf naar Monaco gereden?’,  vroeg ik hem. Hij antwoordde: ‘Je denkt toch niet dat ik zo’n eind in een Porsche wil zitten?’ Hij maakte maar een grapje, zo bleek. Hem ontbrak het simpelweg aan de tijd. Voor die klant was de haal- en brengservice van Porsche Centrum Leusden dus een uitkomst.”