Porsche 911 GT3 RS met Manthey Kit: maximale prestaties op het circuit
Aerodynamica in optima forma
De grondige aerodynamische verbeteringen geven de Manthey Kit voor de Porsche 911 GT3 RS een uniek en herkenbaar uiterlijk. Koolstofvezel versterkt de fors vergrote spoilerlip met een nieuw vleugelprofiel. Samen met de verbeterde Gurney flaps in de wielkasten en twee kleine aerodynamische vleugeltjes aan weerszijden van de voorbumper verhoogt deze spoilerlip de neerwaartse druk op de vooras. Een 25% lichtere plaat van koolstofvezel vervangt de achterruit en bevat een geïntegreerde koolstofvezel ‘shark fin’, geïnspireerd op de World Sportscar Championship-winnende Porsche 963, wat de stabiliteit in bochten verbetert. Zes extra dakvinnen leiden warme lucht van de voorste radiator naar buiten en zorgen ervoor dat koelere lucht efficiënt de achterzijde bereikt, zelfs onder extreme rijomstandigheden.
Tonnair in neerwaartse druk
Het gesplitste koolstofvezel DRS-vleugelelement, samen met grotere en verbeterde zijkanten van de achtervleugel (de zogenaamde eindplaten), verhoogt de neerwaartse druk op de achteras. De aanzienlijk bredere achterdiffuser met langere vinnen van koolstofvezel verhoogt ook de neerwaartse druk zonder de luchtweerstand te vergroten. De koolstofvezel ‘Aerodiscs’ op de achterwielen verminderen de luchtweerstand en vullen de overige aerodynamische onderdelen perfect aan. Samen zorgen deze componenten voor een optimale luchtstroom en maximale efficiëntie. Bij 285 km/u genereert de 911 GT3 RS met Manthey Kit meer dan 1.000 kg neerwaartse druk, wat hogere snelheden in snelle en middellange bochten mogelijk maakt en de stabiliteit maximaliseert.
Semi-actieve schroefveren
De semi-actieve schroefveren zijn afgestemd op de hogere neerwaartse druk, met 30% stijvere veren aan de vooras en 15% stijvere veren aan de achteras. Vier wiel- en drie carrosseriesensoren zorgen – samen met een nieuw ontwikkelde regelunit – voor een volledig automatische demperafstemming die extreem snel en nog preciezer is dan tot nu toe. De nieuwe schokdempers hebben twee aparte kleppen: één voor het inveren (compressie) en één voor het uitveren. Deze werken onafhankelijk van elkaar voor meer precieze controle. Dat zorgt voor een nauwkeurige aanpassing aan veranderende rijomstandigheden en wegcondities, wat de stabiliteit op de track maximaliseert. De dempers
passen zich aan op basis van de gekozen rijmodus (Normal, Sport of Track), met specifieke instellingen die bij elke modus horen. In Track-modus kan de basisafstelling ook met de hand worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren via de draaiknoppen op het stuur.
Speciale remmen voor trackdays
De remmen van de Manthey Kit zijn ontwikkeld voor de hoge eisen van circuitgebruik. Staalomvlochten remleidingen verbeteren het pedaalgevoel en zorgen voor een snellere respons. Voor auto’s met het Porsche Ceramic Composite Brake systeem (PCCB) zijn optionele race-remblokken beschikbaar, speciaal ontworpen voor intensieve trackdays. Deze blokken verminderen fading en verbeteren zowel de remrespons als de precisie. Ze blijven effectief onder uiteenlopende temperaturen en bieden uitstekende slijtvastheid voor zowel de blokken als de remschijven.
Uitgebreide accessoires voor een persoonlijke touch
Klanten die hun 911 GT3 RS een persoonlijk tintje willen geven, kunnen kiezen uit diverse sportieve accessoires. Verlichte instaplijsten van koolstofvezel met Manthey opschrift in rood en wit, LED-deurprojectoren met het Manthey logo in wit, en gekleurde decals op de koolstofvezel ‘Aerodiscs’ onderstrepen het unieke karakter van de Porsche. Daarnaast kan het Manthey logo in neodyme, wit of zwart op de portieren worden aangebracht. Voor circuitgebruik is er een sleepoog beschikbaar dat aan de voor- of achterzijde gemonteerd kan worden en verkrijgbaar is in rood, zwart of geel. Op de openbare weg moet het sleepoog worden verwijderd.
Aanzienlijk verbeterde prestaties op het circuit
“De Manthey Kit tilt de 911 GT3 RS naar een hoger niveau op het circuit, vooral in middellange bochten,” zegt Porsche Brand Ambassador Jörg Bergmeister. “De auto duikt, pitcht en helt aanzienlijk minder, waardoor hij veel stabieler aanvoelt en de grip beter behouden blijft onder alle rijomstandigheden.”
“Gedurende twee jaar hebben we samen met ingenieurs van Porsche gewerkt aan de nieuwe Manthey Kit voor de 911 GT3 RS en hebben we duizenden kilometers getest op Europese circuits en de Nürburgring Nordschleife,” vertelt Nicolas Raeder, Managing Director van Manthey Racing GmbH. “Onze data wijzen op een aanzienlijke verbetering van de rondetijden ten opzichte van de standaard 911 GT3 RS. Door het weer hebben we nog geen officiële tijd op de Nürburgring Nordschleife kunnen neerzetten, maar we plannen dit zo snel mogelijk in.”
De Manthey Kit voor de 911 GT3 RS is vanaf heden te bestellen. De kit is vanaf januari 2025 beschikbaar bij de Nederlandse Porsche Centra. De fabrieksgarantie van de 911 GT3 RS blijft volledig behouden.