Van je hobby je werk maken

Porsche Centrum Leusden is sinds 2018 officieel Porsche Classic Partner. De oudste Porsche-dealer van Nederland is daardoor nog meer dan ooit dé specialist als het gaat over de aankoop en onderhoud van een klassieke Porsche. Timo Zeijpveld (29) is in september aangesteld als nieuwe Classic specialist. De luchtgekoelde techniek kent voor hem geen geheimen; het is zijn passie.

Kever

“Ik ben gek van luchtgekoelde auto’s. Dat is ook niet zo raar. Als kind ben ik van huis uit opgegroeid met luchtgekoelde Volkswagen Kevers. Mijn eerste auto was een Kever 1303. Daarna heb ik een andere Kever gerestaureerd en vervolgens heb ik een Volkswagen bus T2B pick up gereden, zo eentje met een huifje. Mijn huidige auto is een Kever uit 1958, de opvolger van het model met de ovalen achterruit. Geen enkele auto liet ik origineel; er is altijd wel iets wat ik er aan veranderde, want ik wil graag anders zijn dan anderen.

Geur van benzine

Ik wilde perse van mijn hobby mijn vak maken. Dus werd ik monteur, in eerste instantie bij een Volkswagendealer. Maar ik veerde helemaal op toen ik hoorde dat er bij Porsche Centrum Leusden een monteur werd gezocht op de Classic afdeling. Daar kun je je passie en liefde voor klassiekers helemaal kwijt, natuurlijk. Ik ben hier nu sinds 1 september. Voor een luchtgekoeld ‘mannetje’ zoals ik is dit de ultieme werkplek. Toegegeven: een klassieker stinkt meer dan een moderne Porsche. Maar de geur van benzine en olie maakt me juist blij.

Finetunen

De techniek van de luchtgekoelde 356 of 911-modellen is super. Er zijn veel overeenkomsten met de Kever; sommigen hebben het wel eens over ‘platgeslagen Kevers’ en dan geef ik ze gelijk. In de basis zijn de motoren min of meer hetzelfde. Bij een Classic monteur gaat het werk veel verder dan het vervangen van een onderdeel alléén. Het komt hier ook om het finetunen aan. Daar moet je gevoel bij hebben; je moet het leuk vinden om een auto zo af te stellen dat ie ondanks zijn leeftijd als een nieuwe rijdt. Het is overigens niet zo dat ik alleen aan klassiekers werk; ook met nieuwe Porsches ben ik bezig.”

Feestje

Als het aan mij ligt, ga ik nog een keer in een Porsche 356 rijden. Die auto triggert me; daar mag mijn Kever uit ’58 gerust voor wijken. En omdat ik niet zo van standaard auto’s ben, zal ik ook aan die 356 het een en ander gaan veranderen. Een tikkie lager, andere wielen… Maar dan wel zo gedaan alsof het fabrieks-origineel is. Dat ben ik aan mijn stand verplicht. Elke dag is het weer een feestje hier. Dus je mag me ’s nachts gerust wakker maken om aan een luchtgekoelde boxermotor te sleutelen.”