Vol voor Porsche gekozen
Beiden gek van auto’s in het algemeen en van Porsche in het bijzonder. Beiden houden van contacten met mensen. En beiden hebben een after sales functie bij een Porsche-dealer. De gebroeders Frank en Bas van Diemen hebben meer overeenkomsten dan die van een eeneiige tweeling alléén.
Frank (After Sales Manager bij Porsche Centrum Leusden) en Bas (Service Adviseur bij Porsche Centrum Amsterdam) van Diemen (35) zijn ‘autojongetjes’. Maar de liefde voor techniek is bij de eeneiige tweeling niet ontstaan met auto’s, maar met tweewielers. Frank: “Een fietsje opknappen, aan een brommertje sleutelen; dat vonden we leuk.” Auto’s begonnen ze interessant te vinden na hun eerste schaalmodelletje: een zwarte Porsche 993. Bas: “We waren toen nog kleine jongens; de 993 was net uit, ergens rond 1993 moet dat zijn geweest. Dat modelletje heb ik trouwens nog steeds.”
Motorzaak
Frank startte zijn carrière bij een motorzaak in Mijdrecht, nog tijdens zijn studie. “Ik begin daar in de werkplaats tijdens de vakanties en op zaterdagen. Daar kwamen alleen maar liefhebbers met een passie, net als bij een Porsche dealer. Toen de motorzaak iemand zocht voor het magazijn en de winkel, kwam Bas in beeld.” Bas: “Ik ben wat minder fanatiek met sleutelen dan Frank. Als service adviseur heb je wel de basiskennis van de techniek, maar zelf sleutelen heb ik nooit geambieerd. Ik vind het heel leuk om bij het sleutelen te helpen, maar ik laat het échte werk door een échte monteur doen.”
Stagiair
Frank startte zeventien jaar geleden als MTS-stagiair bij Porsche Centrum Amsterdam, toen nog aan de Keienbergweg. “Mij werd na mijn stage gevraagd of ik daar voor vast wilde komen werken als monteur, maar ik wilde eerst mijn opleiding afmaken. Daarna heb ik vol voor Porsche gekozen; hier had ik veel meer doorgroeimogelijkheden dan bij de motorzaak. Ik heb alle takken van sport in Amsterdam wel doorlopen; steeds een nieuwe stap gezet. Van stagiair naar monteur naar diagnose specialist… Ik ben voor het opleidingsniveau ‘Goud’ gegaan; kijk, hier is mijn horloge dat je krijgt als je dat niveau behaalt. Daarna ben ik voorman en service adviseur geweest; die laatste functie een jaar of drie.”
Nieuwe uitdagingen
Amsterdam zocht een nieuwe service-adviseur. Frank: “Ik dacht gelijk: ‘dat is wel wat voor mijn broer’.” En dat klopte. Bas solliciteerde en werd aangenomen. “Ik had het weliswaar super naar mijn zin bij de motorzaak, maar qua doorgroei zat ik daar tegen het plafond. Ik ben erg blij dat ik die stap heb gezet om naar Porsche Centrum Amsterdam te komen. Elke dag is weer anders en elke dag heeft nieuwe uitdagingen. De auto’s, de collega’s en het contact met de klanten maakt het super leuk. Deze maand is dat al weer 12,5 jaar geleden dat ik hier ben gestart… Ook ik heb vol voor Porsche gekozen. Het is bijzonder om bij een Porsche dealer te werken. Toen ik hier net kwam, vroeg ik me af of dat gevoel na jaren nog steeds zo zou zijn. En ja: het is gebleven.”
Professionaliteit
Zowel Bas als Frank moesten bij hun aantreden wennen aan de nieuwe wereld die ‘Porsche’ heet. Bas: “Het gaat bij Porsche allemaal heel anders toe dan in dat kleine motorzaakje in Mijdrecht. Hier is de professionaliteit enorm. In de motorzaak planden we afspraken in tot de bladzijde voor die dag vol was. Een planning hadden we daar niet of nauwelijks; hier bij Porsche Centrum Amsterdam wél.” Frank: “Ik moest wel wennen aan het feit dat je aan auto’s werkt met een waarde waarvoor ik ook een huis kon kopen. Dat was een cultuurshock. Motorfietsen vonden we altijd leuk. Als je motor rijdt, ben je meestal een passionele liefhebber. Ik zie overeenkomsten tussen de motorwereld en Porsche. Niemand rijdt Porsche omdat dat moet. Je rijdt Porsche omdat je dat leuk vindt en omdat wat met die wereld hebt.”
Gezamenlijke belang
De gebroeders Van Diemen zien elkaar niet veel, al helemaal niet sinds Frank in maart van dit jaar After Sales Manager werd van Porsche Centrum Leusden. Bas: “Maar we bellen wel regelmatig. We hebben allebei een gezin met kinderen en wonen wat verder van elkaar af. Dus even snel een koffietje gaan drinken, zit er dan niet in. Als we elkaar bellen, dan hebben we het maar zijdelings over het werk. Privé vinden we belangrijker. We hoeven elkaar niet te bellen om problemen te bespreken die we op de werkvloer tegenkomen. We zijn inmiddels groot genoeg om daar zelf uit te komen.”
Verwende jongetjes
De tweeling lijkt ernstig op elkaar. Frank (de jongste): “Zelfde oven – zelfde broodje. Hoewel ik zelf vind dat ik een stuk mooier ben dan Bas. Leuk was toen ik nog in de werkplaats liep en Bas als service adviseur achter zijn bureau zat. Bas liep dan weg in gewone kleding en ik kwam twee tellen later ineens binnenstappen in mijn werkkleding. Dan zag je mensen echt kijken van ‘hè, wat gebeurt hier nou? Heeft ie zich zo snel omgekleed?’ Bas: “Ik zwaai altijd vrolijk terug als iemand een hand naar me opsteekt, ook al ken ik de mensen niet. We zijn twee verwende jongetjes die gelijk bij het allermooiste merk zijn gaan werken en ook nog eens op elkaar lijken; dit is het eerste automerk waar we zitten, dus we hebben geen vergelijkingsmateriaal. Een ding is zeker: we zijn allebei gestart bij het allermooiste merk.”