Wie wat bewaart, heeft wat: twee Porsche 356’s door de jaren heen

“Hee, die ken ik!” Als Jan Okke het jubileummagazine van Porsche Centrum Leusden
openslaat, valt zijn oog op een zwart-witfoto van een oude werkplaats. Hierin wordt gesleuteld
aan een Porsche 356 met nummerplaat RG-86-90. Dat kan niet missen – het is de auto die zijn
vader in 1960 kocht en die nog altijd in Jans garage staat. En wat blijkt: Jan heeft nóg zo’n
historische wagen. Porsche Centrum Leusden dook samen met hem in de geschiedenis van de
twee originele Porsche 356’s, van de jaren vijftig tot nu.

De vader van Jan Okke, Jan senior, is trouw aan zijn auto’s. Zo trouw zelfs, dat hij zijn Fiat
Topolino uit 1947 over de hele wereld meeneemt tijdens zijn omzwervingen als
boordwerktuigkundige voor KLM. De Fiat gaat mee naar Curaçao, Mexico, én weer terug naar
Nederland. Zodra de wagen het begeeft, gaat Jan sr. op zoek naar een nieuw exemplaar om
zichzelf en zijn gezin te vervoeren. Dat was in die tijd vrij ongebruikelijk: maar weinig mensen
hadden in de jaren 50 een eigen auto. Op aanraden van een vriend koopt Jan sr. in 1955 een
Porsche 356 bij Porsche Centrum Leusden, in de kleur zilver-metallic. Daarin rijdt hij tot zijn
pensioen.

Porsche nummer twee

Dat gaat niet zonder slag of stoot, want de Porsche heeft wat problemen met de motor. Als de
motor ondanks meerdere reparaties blijft haperen, gooit Jan sr. het over een andere boeg. Hij
koopt een afgedankte witte Porsche 356 – ooit aan de eerste eigenaar geleverd door Porsche
Centrum Leusden, en in 1960 gecrasht op circuit Zandvoort – en verwisselt de motoren. “In
die tijd raakte je zo’n oud model aan de straatstenen niet kwijt”, lacht Jan. “Mensen wilden
een auto met meer vermogen en een modern design. Daardoor kon m’n vader

Trouwe sleutelaar

“Mijn vader was nogal van het bewaren”, vertelt Jan. “Dus hij verving de kapotte motor van
zijn eerste Porsche door die van de tweede, en sloeg alles wat overbleef op in de schuur. Dat is
hoe hij al die jaren in zijn favoriete wagen kon blijven rijden.”
Toch was het rond 1969 echt afgelopen met de zilverkleurige Porsche. “Mijn vader werd
aangehouden en de politie zei: als we u nog één keer in deze auto zien, nemen we ’m in. Zo
oud en gammel was-ie inmiddels”, lacht Jan. “Toen verdween de auto in onze garage, waar hij
jaren heeft staan verstoffen.”

Grenzeloze restauratie

Tot 2018 – bijna 50 jaar later, dus – toen Jan besloot om de Porsche een totale restauratie te
geven. “Ik kan zelf aardig klussen als het om auto’s gaat, maar hier wilde ik niet aan beginnen.
Het was een behoorlijke zoektocht om iemand te vinden die de auto op korte termijn wilde
repareren – het is natuurlijk een ingewikkelde, oude wagen. Uiteindelijk vond ik een Zweedse
restaurateur in Estland, gespecialiseerd in Porsches. Toen heb ik de auto samen met mijn
vrouw naar de Baltische staten gebracht, en hebben we er maar meteen een vakantie van
gemaakt.”

De restaurateur in Estland gebruikt alleen originele onderdelen, om zo dicht mogelijk bij het
authentieke model te blijven. Zo is het interieur van de auto nog steeds hetzelfde als toen Jans
vader de auto kocht. Na twee jaar is de restauratie klaar, en transporteert Jan de Porsche weer
naar Nederland. “En nu rijd ik vrolijk rond in een Porsche 356 die mijn ouders bijna 70 jaar
geleden hebben aangeschaft. Prachtig, toch?”

Rijdend stukje geschiedenis

De zilveren Porsche is voor Jan van emotionele waarde. “De auto heeft een speciaal plekje in
mijn hart, omdat we er als gezin zoveel kilometers in hebben gemaakt. En het is een prachtig
stukje geschiedenis: in de jaren vijftig was het nog heel bijzonder om een auto te hebben. Ik
vind het geweldig om in zo’n historische wagen te rijden, én dat Porsche Centrum Leusden de
moeite neemt om dat verhaal vast te leggen.”

In 2024 is het precies 75 jaar geleden dat Porsche Centrum Leusden het allereerste exemplaar
naar Nederland haalde – uiteraard een 356. Daarmee is het de oudste Porsche-importeur ter
wereld. De witte Porsche 356 uit het jubileumboek vervult een bijzonder rol in deze
geschiedenis: dit is namelijk het oudste door Porsche Nederland geleverde model dat nog
steeds rijdt. Jan: “Na overleg met de restaurateur heb ik die auto ook naar Estland gebracht en
in originele staat laten herstellen. Die staat nu in mijn garage, maar ik ga hem verkopen: ik
gebruik hem simpelweg te weinig. Dat vind ik zonde, want met zo’n wagen moet gewoon
gereden worden.”

’66 of ’60?

Het bijschrift bij de foto riep wel wat vragen op, vertelt Jan. “Volgens het archief van Porsche
Centrum Leusden komt het beeld uit ’66, maar dat lijkt me sterk: het ongeluk in Zandvoort
vond plaats in ’60. Ik neem aan dat de Porsche er toen wat minder florissant uitzag… De
Volkswagen Kever die er op de foto naast staat, komt van ’57. Dus het moet ergens eind jaren
vijftig zijn geweest!”

Alle jaartallen daargelaten: de twee Porsches zijn méér dan vervoersmiddelen – het zijn
rijdende stukjes geschiedenis. Oh, en die Fiat Topolino van het begin? Die heeft Jans zwager
gerestaureerd en rijdt dus ook nog steeds. Wie wat bewaart…

We wensen Jan nog veel prachtige kilometers toe in zijn antieke wagens, en bedanken hem
hartelijk voor dit mooie, historische inkijkje in zijn garage.