De performance van de Taycan

Over de Porsche Taycan is genoeg te vertellen en dit doen we bij Porsche Centrum Leusden dan ook graag. Om u kennis te laten maken met de Taycan nodigen wij u van harte uit in onze showroom. De achtergrond informatie over de Porsche Taycan hebben we verdeeld over een viertal blogartikelen waar dit één deel van is.

Wilt u contact met een van onze verkopers over de Porsche Taycan, bel dan 033 49 49 911.

De prestaties van de Porsche Taycan

Wat Porsche bij de Taycan heeft gedreven, is afwijkend met wat we sinds 1948 van het merk gewend zijn geweest: stroom. En wel met een vermogen dat zelfs door de wol geverfde sportwagenrijders versteld zal doen staan. Deze elektrische sportauto is met zijn Porsche E-Performance een krachtpatser. De Taycan heeft twee zogeheten synchrone elektromotoren met permanente magneten – één per as – met een systeemvermogen van maximaal 680 pk voor de Taycan Turbo en zelfs 761 pk aan overboost-vermogen voor de Taycan Turbo S als je de launch control inschakelt. Het koppel varieert afhankelijk van de versie van 850 tot een asfaltvergruizende 1.050 Nm. Doordat het koppel direct voorhanden is, word je gevoelsmatig afgeschoten richting de horizon na het intrappen van het gaspedaal.

De 2-traps transmissie op de achteras is een eigen vinding van Porsche. De eerste versnelling zorgt voor een snelle acceleratie. De tweede versnelling zorgt met een lange overbrengingsverhouding voor optimale efficiency en ruime krachtreserves, ook bij hoge snelheden. De clou van de nieuwe transmissie: twee opeenvolgende openende en grijpende koppelingen – een met klauwen, een met lamellen – maken het schakelproces mogelijk zonder enige onderbreking, iets wat u ongetwijfeld herkent als u in een Porsche met PDK rijdt.

De elektrische aandrijflijn levert aansprekende cijfers op die ieder Porsche-hart sneller laten kloppen; het mijne wél in ieder geval. Zo sprint de Taycan Turbo S in 2,8 seconden van 0 tot 100 km/u; de Turbo doet er 0,4 seconden ‘langer’ over. De elektrische aandrijflijn van de Taycan is zo ontworpen dat zijn volledige vermogen onmiddellijk is in te zetten, zelfs als er meerdere keren achter elkaar wordt geaccelereerd. Porsche heeft dit aangetoond door met een pre-productieauto liefst 26 keer van nul naar 200 km/u te accelereren op de start- en landingsbaan van een vliegveld. Het kostte de rijder gemiddeld steeds iets minder dan tien seconden om de 200 km/u te bereiken. Het verschil tussen de snelste en de langzaamste poging bedroeg tijdens de tests maar 0,8 seconden. Geloof me: de concurrentie is na een keer of drie al amechtig afgehaakt. Minstens net zo indrukwekkend zijn z’n tussensprints. Beide vierwiel aangedreven modellen hebben een Porsche-waardige top van 260 km/u. Ik zei het al: dit is een sportwagen, maar dan honderd procent elektrisch.

Porsche heeft fors geïnvesteerd in een compleet nieuw onderstel van de Taycan. Er is gekozen voor een sportieve – lees: een hardere – ophanging met standaard adaptieve schokdemping en antirolcontrole. De Taycan heeft innovatieve systemen als adaptieve luchtvering met drie-kamertechnologie inclusief PASM, Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) standaard. In combinatie met vierwielaandrijving en vierwielsturing garandeert die maximale stabiliteit bij hoge snelheid en een zestig centimeter kleinere draaicirkel. Doordat het zwaartepunt dankzij het accupakket dat in de wagenbodem is geplaatst erg laag ligt, behaalt de Taycan ongekend hoge bochtensnelheden. Niet voor niets deed de nieuwe Taycan een rondje over de Nordschleife van de Nürburgring in zeven minuten en 42 seconden, een recordtijd.