‘Het zijn Porsches; daar is alles mee gezegd’

Toen Porsche in 2009 de Panamera lanceerde, was dat het eerste vierdeurs model dat de sportwagenfabrikant leverde. Hij groeide uit tot een van de populairste sportlimousines ter wereld. De Porsche Taycan die in 2019 op de markt kwam is de allereerste elektrische auto van Porsche. Net als de Panamera heeft de Taycan vier portieren. “Maar er zijn meer overeenkomsten tussen de Taycan en de Panamera dan je denkt,” vertelt verkoopadviseur Paul Lamers van Porsche Centrum Leusden.

“Een Porsche die fossiele brandstof gebruikt zoals de Panamera en de honderd procent elektrische Taycan hebben weinig met elkaar te maken, zou je denken. Het tegendeel is waar! Hoewel deze auto’s op het eerste gezicht heel verschillend lijken, hebben ze eigenlijk meer overeenkomsten dan je verwacht. Het begint allemaal met de filosofie van Porsche om auto’s te bouwen die sportiviteit en comfort combineren.

De Porsche Panamera was het eerste model dat deze filosofie tot leven bracht. Het was een sportwagen met vier portieren die snel en wendbaar was als een 911, maar ook genoeg ruimte bood voor vier volwassenen en hun bagage. De Panamera heeft de weg vrijgemaakt voor een nieuw type auto: de sportlimousine. Het model was onmiddellijk een succes. Net als de Taycan, trouwens, de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche. Klanten waarderen zijn geavanceerde technologieën zoals een innovatief 800-volt laadsysteem, de luchtvering en slimme aerodynamica. Het is een auto die iedereen verbaast met zijn prestaties en een nieuwe norm stelt voor elektrische auto’s.

Maar wat is nu de echte overeenkomst tussen deze twee auto’s? Om het maar kort en krachtig te stellen: het zijn Porsches; daar is alles mee gezegd. Het zit hem in de details. Zelfs met je ogen dicht zie je al dat het een Porsche is; het design is onmiskenbaar. Daarnaast zijn beide auto’s gebouwd volgens dezelfde principes van lichtgewicht constructie, geavanceerde aerodynamica en slimme technologie. Ze delen ook dezelfde visie op het combineren van sportiviteit en comfort. De Panamera en Taycan zijn beide ontworpen met het oog op prestaties, maar wel met oog voor de bestuurder en de passagiers. In beide auto’s zijn er geen compromissen gesloten op het gebied van kwaliteit en afwerking, en dat zie je terug in de verfijnde details, de hoogwaardige materialen en de geavanceerde technologie.

Maar de belangrijkste overeenkomst is dat de Porsche Panamera en Taycan beide dezelfde passie en emotie oproepen bij hun bestuurders. Het gevoel van controle en verbondenheid met de auto, de sensatie van de acceleratie en de opwinding van het nemen van bochten – dit zijn allemaal zaken die beide auto’s bieden, ondanks hun verschillende aandrijflijnen. Of het nu gaat om het bouwen van een sportlimousine of een elektrische sportwagen; Porsche blijft vasthouden aan dezelfde principes van prestaties, kwaliteit en emotie. En dat is wat deze twee sportlimo’s zo speciaal maakt.

Er is nog een overeenkomst tussen de Panamera en de Taycan. Porsche bouwt er limited editions van waarbij unieke modellen nog unieker worden. Dat startte in 2014 met de Panamera: een van de meest opvallende limited editions was de Panamera Turbo S Executive Exclusive Series. Dit model werd gebouwd in een gelimiteerde oplage van slechts honderd exemplaren en was bedoeld om de meest veeleisende en exclusieve klanten van ons merk aan te spreken. Andere bijzondere limited editions van de Panamera zijn onder meer de Panamera Platinum Edition, de Panamera Edition en de Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid Exclusive Series. Elk van deze modellen heeft unieke kenmerken en afwerkingen die ze onderscheiden van de gewone Panamera-modellen.

Ook van de Taycan heeft Porsche nu een limited edition gemaakt, de Taycan Hockenheimring Edition. Het is de eerste special edition van de volledig elektrische sportwagen. Porsche heeft gekozen voor de 598 pk sterke Taycan GTS als vertrekpunt; het is de ultieme versie uit de elektrische range die ik het eerst op een circuit verwacht. Het exterieur is gespoten in Stone Grey, een lakkleur afkomstig uit het PTS-kleurprogramma van Porsche. Het koperkleurige Bronzite is gekozen als contrastkleur. De Hockenheimring Edition is voorzien van zo’n beetje alle extra’s die zelfs de meest veeleisende klant tevreden stelt. Neem de 21 inch ‘Mission E’ velgen of het interieur waar Porsche Exclusive Manufaktur voor heeft getekend. Ik kan genieten van dat zwarte leer met z’n decoratieve details in Island Green en de Paldao-houten panelen met open nerf. Wist je dat die zijn gemaakt van loofbomen afkomstig uit de Maleisische archipel?

Al met al heeft Porsche bewezen dat zowel de Taycan als de Panamera modellen zijn die zich lenen voor diverse special editions, waarbij het merk telkens opnieuw grenzen verlegt en de verwachtingen van onze klanten overtreft.”