Porsche Taycan drift het Guinness World Records boek in
De Porsche Taycan betreedt het Guinness World Records™ boek. Op de Hockenheimring in Duitsland verbrak hij het record ‘langste drift voor een elektrisch voertuig’. De Nederlandse Porsche-instructeur Dennis Retera heeft zich de recordboeken in gereden met de nieuwe achterwielaangedreven Taycan. Op de 200 meter lange cirkelbaan van het Porsche Experience Centre Hockenheimring legde hij in 55 minuten tijd 210 ronden af, goed voor een afstand van 42,171 kilometer en een gemiddelde snelheid van 46 km/h. Daarbij stond het stuur van de Taycan geen moment in dezelfde richting als de bocht. Een prestatie van formaat, die door de jury van het Guinness World Records™ boek wordt erkend als de ‘langste drift met een elektrisch aangedreven voertuig’.
“Met alle stabiliteitsprogramma’s uitgeschakeld is het met een Porsche heel eenvoudig om een powerslide te maken”, vertelt Retera. “Zeker als de auto elektrisch is aangedreven en alleen achterwielaandrijving heeft. De Taycan beschikt over een hoog vermogen, terwijl het lage zwaartepunt en de lange wielbasis voor stabiliteit zorgen. De afstemming van het onderstel en de besturing staan garant voor een perfecte controle onder alle omstandigheden.”
Concentratie
Voordat Retera werd aangesteld als hoofdinstructeur bij het Porsche Experience Centre Hockenheimring racete hij op de kart, in single-seaters en tijdens endurance-races. “Het kostte mij veel moeite om gedurende 210 ronden m’n concentratie vast te houden,” vertelt hij. “De met water besproeide cirkelbaan biedt niet overal dezelfde hoeveelheid grip. Ik heb geprobeerd de drift vooral met het stuur te controleren. Dat werkt beter dan met het stroompedaal, het risico op een pirouette is dan veel groter.”
De recordpoging vond plaats onder de supervisie van Joanne Brent, officieel jurylid van Guinness World Records™. “Ik ben inmiddels vijf jaar werkzaam voor de organisatie en in deze tijd heb ik al vele recordpogingen mogen beoordelen, waaronder ook verschillende driftrecords. Maar een dergelijke poging met een elektrische sportwagen is ook voor ons weer iets nieuws.” Om de recordpoging te kunnen staven, werd allerlei meetapparatuur in de auto aangebracht. Onafhankelijke experts hebben geholpen bij het uitmeten van de 80 meter grote driftcirkel en bij de technische keuring van de auto, om er zeker van te zijn dat het om een standaarduitvoering ging van de achterwielaangedreven Taycan die in China inmiddels leverbaar is. Met behulp van GPS-apparatuur en gierhoeksensors, alsmede een camera op het dak van de controlekamer van het circuit, is erop toegezien dat de auto gedurende de recordpoging in een voortdurende drift werd gehouden.
Recordhouder
De Porsche Taycan is op tal van disciplines een recordhouder. Tijdens een 24 uur durende endurancetest op het hogesnelheidscircuit van Nardò legde de auto 3425 kilometer af. Op de Nordschleife noteerde de Taycan een rondetijd van 7:42 minuten. En op het vliegveld van Lahr deed de auto 26 sprints vanuit stilstand naar 200 km/h.
Guinness World Records™
De geschiedenis van Guinness World Records™ begon op 10 november 1951, toen Sir Hugh Beaver (1890-1967), directeur van de Guinness-brouwerij in Ierland, een jachtpartij bijwoonde. De jagers konden het niet eens worden wat de snelst vliegende vogel van Europa was. Dit bracht Sir Hugh op het idee een campagne te ontwikkelen ter stimulering van soortgelijke gesprekken in de pub. Op 30 november 1954 werd Guinness Superlatives opgericht en de eerste editie van het Guinness Book of Records™ verscheen in 1955.
Op dit moment zijn in de database van de organisatie 53.000 records opgenomen. Jaarlijks worden zo’n 8000 nieuwe records gevestigd. Het Guinness World Records™ boek wordt uitgebracht in meer dan 100 landen en in meer dan 40 verschillende talen. Tot nu zijn er meer dan 143 miljoen exemplaren van het boek verkocht.