‘Als Porsche een elektrische auto gaat maken, moet het wel goed zijn’

Porsche lanceert in september de Taycan, de eerste 100 procent elektrisch aangedreven sportwagen van ons merk. Nu al zijn er wereldwijd meer dan 20.000 Taycans besteld en is de productiecapaciteit bovendien naar boven bijgesteld. Sales Executive Paul Lamers bijt zich namens Porsche Centrum Leusden in de electrifying Taycan vast. Hij kijkt uit naar de introductie.

“Ik ben bij Porsche Centrum Leusden min of meer gebombardeerd tot de ‘Taycan-man’. Ik probeer klanten die belangstelling hebben voor deze nieuwe manier van Porsche rijden zo goed mogelijk te adviseren. Dat is nog helemaal niet zo makkelijk, want Porsche houdt tot nu toe de kaken stijf op elkaar als het over de specificaties gaat. Dus veel van mijn kennis heb ik net zoals mijn klanten via het internet. Maar van wat ik er van weet, word ik positief onrustig. Zo weten we al dat het vermogen uit de twee elektromotoren boven de 600 pk komt te liggen. De actieradius zou zo’n 500 kilometer bedragen – gemeten volgens NEDC, de topsnelheid meer dan 250 km/u, en de 0-naar-100 moet in minder dan 3,5 seconden gebeurd zijn. De voorlopige cijfers van de Taycan zijn dus zeer Porsche-waardig.

Als de Taycan-man bij Porsche Centrum Leusden vond ik het niet meer dan logisch dan dat ik zelf ook elektrisch zou gaan rijden. Ik heb een nieuwe Volkswagen e-Golf waarmee ik mijn privé-kilometers rijd. Natuurlijk moet je iets bewuster zijn van de afstand die je aflegt, maar het rijdt fantastisch. Dat zal in de nieuwe Taycan alleen maar beter zijn. Ik krijg trouwens weinig vragen over de actieradius van de Taycan. Veel van onze klanten hebben nog een Porsche in de garage staan, maar dan een met een traditionele aandrijflijn.

Het schijnt dat meer dan 20.000 klanten zich nu al hebben gemeld voor een Taycan. Daarvan zijn er enkele tientallen pre-orders van klanten van Porsche Centrum Leusden. De helft van dat aantal is al klant bij ons. De andere helft zijn nieuwe klanten, die nu al elektrisch rijden in een Tesla of een ander elektrische auto en nu graag Porsche willen rijden. Het is ongelofelijk dat al die cliënten blind tekenen en een aanbetaling hebben overgemaakt, zonder precies te weten wat de Taycan gaat kosten, wat de opties zijn of wanneer ze ‘m krijgen. Ik heb klanten in de showroom gekregen die zeiden: ‘Als Porsche een elektrische auto gaat maken, moet het wel goed zijn’. Dat is toch super om te horen.

Ben u geïnteresseerd in de Porsche Taycan of de Taycan Cross Turismo en wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van deze eerste volledig electrisch aangedreven Porsche? Klik dan hier en bezoek onze website.